EN DEL AV:

BDX

MEDLEM AV:

Däteam

Däckproffset

"D�CK F�R STORA OCH SM�"

Däck till alla

Självklart säljer och monterar vi på Däckproffset alla typer av däck - från de minsta dimensionerna till jättelika entreprenaddäck.

alladack


ATT TÄNKA PÅ

Sommardäck

Sommardäck brukar slitas fortare än vinterdäck eftersom sommardäckssäsongen är längre än vintern. När sommardäcken slits till ett mönsterdjup under 3 millimeter ökar, vid vått väglag, bromssträckan och risken för vattenplaning betydligt.
Sommardäcken är olagliga när mönsterdjupet slits under 1,6 mm.

Den 15 april är sista dagen för byte till sommardäck. Dubbade däck får inte användas under tiden 16 april till 30 september om inte under denna tid vinterväglag råder eller kan befaras.

Även den som kör på odubbade vinterdäck rekommenderas av Transportstyrelsen att byta till sommardäck under sommarhalvåret, eftersom vinterdäck i regel ger längre bromssträcka och sämre grepp på sommarvägar.

 

Vinterdäck
Det viktigaste när det gäller vinterdäck är att byta i god tid. Rätt vad det är slår halkan till. Odubbade vinterdäck kan du montera innan 1 Oktober. Dubbade får du vänta till efter 1 oktober med, om det inte blivit vinterväglag tidigare. Hur tidigt du bör byta beror givetvis på var i landet du bor. Normalt krävs bara 1,6 millimeters mönsterdjup för att din bil ska vara godkänd enligt lagens mening för vinterdäck gäller 3 millimeter mönsterdjup. Men i praktiken rekommenderar vi att man inte använder däck med mönsterdjup mindre än 5 millimeter.

 

Lufttryck
Om du kör med 80 procent av rekommenderat lufttryck minskar du däckens livslängd med upp till 20 procent. Än värre, är däcktrycket bara 70 procent av det rekommenderade värdet, är risken stor att däckets livslängd halveras. Dessutom kan en bil med för lågt lufttryck bli svårhanterlig i en undanmanöver samtidigt som bränsleförbrukningen skjuter i höjden.

Kolla lufttrycket regelbundet och minst var fjortonde dag. Detta ska göras när däcken är kalla. Vilket ringtryck du ska ha kan du få besked om hos Däckproffset, i bilens instruktionsbok eller kanske t o m på insidan av tanklocket. Eller också låter du oss fylla dina däck med nitrogen!

 

Nitrogen
Nitrogen är detsamma som kvävgas (N2). Genom att fylla däcken med nitrogen istället för vanlig luft kan du spara pengar samtidigt som du minskar påverkan på miljön. Tack vare att du med nitrogen lättare kan hålla rätt tryck i däcken kan du minska bensinförbrukningen avsevärt och på så vis göra såväl plånboken som naturen en tjänst. Du kan dessutom öka däckens livslängd med upp till 25 procent.

 

Balansering
Låt Däckproffset balansera hjulen när du byter från sommar- till vinterdäck eller tvärtom. Däck med obalans slits snabbare men det påverkar även bilens styrsystem och fjädring. För att inte tala om hur komforten och trivseln bakom ratten påverkas!

 

Förvaring
Värme och ultraviolett ljus är däckens fiender. Förvara däcken mörkt och under +25
°C, helst under +15°Cför ökad livslängd. Undvik även allt för fuktiga miljöer, eller platser där däcken utsätts för olja, smörj- och lösningsmedel. Undvik utrymmen med elutrustning som genererar ozon. Belasta inte däcken under förvaring så att de utsätts för spänningar, press eller vridningar.


Dela


KONTAKT:

Telefon: 0920-175 47
Gunnar 070-6017547
Jour: 0920-175 46
E-post: gunnar.brannvall@bdx.se

Postadress:
Box 854
971 26 Luleå

Besöksadress:
Handelsvägen 2

973 45 Luleå

Öppettider:
Vardagar 07.00-16.00
Lunch 11.00-11.45